Володимир Парацій
Бережанський замок наприкінці XVIII – початку ХХ ст.:
Сентиментальні спогади про «часи Синявських»

У розумінні українського архітектора Леоніда Прибєги: «Архітектурні витвори минувшини, що отримали статус пам'ятки, задовольняли передусім практичні потреби людини, форма їх визначалася переважно утилітарно-технологічними вимогами... Разом з тим архітектурна форма відповідала й духовним потребам суспільства, тобто естетичним ідеалам епохи».
Таким чином архітектурні шедеври найбільш повноцінно відтворюють цінність, символіку та дух окремих історичних періодів. І найвизначальніші чинники цього зосереджуються на європейському (зокрема українському) субстанційному грунті у збережених замкових комплексах. Одночасно, характерною є думка архітектора О. Лесика, що «фортифікаційні комплекси України являються єдиною типологічною групою пам'яток, що не мають єдиних стильових характеристик». Таке різноманіття перетворює їх на особливі, дуже специфічні, а, отже, дуже привабливі для споглядання збережені у сьогоденні об'єкти минулого.
І такий соціальний статус замкових комплексів потребує обґрунтованої методики їх постійної охорони та збереження. А, щоб це не перетворювалося на принцип постійної державної дотації, замки повинні раціонально використовуватися у сьогоденні, тобто динамізуватися у суспільному просторі сьогодення.
Один з найвзначіміших регіональних об'єктів – це Бережанський замковий комплекс, первісний варіант якого було зведено в 1534-1554 роках. Як головна резиденція магнатського роду Сенявських він перетворювався протягом середини XVI – початку XVIIІ ст. на комплексний архітектурний ансамбль, в якому органічно поєдналися ціннісні мотиви високомистецького, якісного фортифікаційного та комфортно-житлового рівнів. Недаремно в Енциклопедії С. Оргельбрандта Бережани згадані як «місто повітове в Галичині Австрійській, над Золотою Липою і малим озером; 7 тис. мешканців, гімназія і замок».
Замок був місцем перебування багатьох визначних історичних осіб, зокрема й королівської крові. А факт його відвідування польським королем Августом у 1698 р. документально підтверджувався письмовими матеріалами із збірки Поморянського замку.
Мистецька спадщина Бережанського замку формувалася (й насичувалася як елемент архітектурного декору) століттями. Ініціатива представників родини Синявських – довголітніх (можна сказати, традиційних) власників пам'ятки – щодо її впорядкування, уфортифікування та естетичного оформлення, перетворювала об'єкт на ціннісний оборонно-житловий комплекс. Але змінюються часи, змінюються власники, а, через них – змінюються й обставини. І доволі швидко почалися проблеми із збереженістю наявної (нерухомої та рухомої) мистецької спадщини в Бережанському замку.
«Надгробки Сенявських наподобі королівських у Кракові» – так лапідарно і без двозначних трактувань визначалися меморіальні пам'ятки замкового костьолу в довідниковій літературі пп. ХІХ ст. І, загалом: «Власники Бережан вели у місті багате життя, краса їх будівель дорівнювала королівському».
Цитовані враження ми вважаємо за доволі доказові емоційні підтвердження універсальної (фортифікаційної, мистецької, побутової) та неповторної величі Бережанського замкового комплексу. Величі, яка доводиться результатами професійних досліджень та яка породжує позитивні обставини зацікавлення об'єктом.
Барська конфедерація 1768-1772 рр., події якої дотично зачепили і Бережанський замок, а також поділ Польщі 1772 рр. – усе це було початком трагічних сторінок для пам'ятки.
З 1772 р., після першого поділу Польщі, землі Східної Галичини увійшли в склад Австрійської імперії. Новий уряд почав здійснювати інвентаризацію окремих замків, монастирських комплексів, зокрема проводилися описи збережених тут мистецьких колекцій. Часто такі описи і подальше розпорядження описаним майном мало беззаперечно грабіжницький характер.
Згідно цісарського розпорядження від 15 квітня 1782 р. замковий костьол у Бережанах було закрито. Циркулярний уряд у Золочеві провів інвентаризацію цінностей і, оцінивши їх в 477 флоринів, вирішив таку суму заплатити Ізабеллі Любомирській. Хоч вона розпочала у Відні судовий процес, нова влада на місцях продовжила грабіж, зокрема вмісту цінностей із саркофагів.
А, упродовж 1783-1785 рр. почали втілюватися, по відношенню до цінностей Бережанського замку, прямі грабіжницькі дії, інспіровані державою. Об'єктом нормативно оформленого грабежу були мистецькі предмети замкової каплиці.
Вищезгадану подію описав польський дослідник А. Винярж, на підставі опрацьованих архівних документів Львівського намісництва, й опублікував анотовано зміст листувань в 1911 р., у 25-у річнику польського «Квартальника історичного».
Але – ще «до 1790 р. замок був у цілісності, річка довкола і оточуючі замок вали».
З поч. ХІХ ст. нищення пам'ятки лише посилюється і чинником цих руйнацій був зовнішньополітичний фактор: загалом для держави комплекс втратив своє практичне (зокрема фортифікаційне) значення. Тому, згідно твердження польського дослідника й краєзнавця (вихідця з Бережанщини) Й. Відаєвича, замок «як твердиню скасував австрійський уряд у 1809-1812 рр. і нині [1930-і рр.] сліди давньої його оборонності дошукатися неможливо».
«Наступники Сенявських, проживаючи за межами Бережан, не опікувалися пам'ятками зовсім, або дуже мало», як відзначалося в майже офіційному ювілейному міському збірнику. З іншого боку, на думку місцевого краєзнавця кін. ХІХ – поч. ХХ ст. М. Мацішевського: «Людність першої половини ХІХ ст. не цінувала ані національних, ані приватних святинь».
У результаті – відбувалася свідома руйнація замку (домінантного історичного й архітектурно-мистецького ансамблю міста й регіону), зокрема через фактори його невідповідного тогочасного використання: бровар, склад хмелю, військовий склад.
Наступні акценти: «замок перетворено частково на казарми для війська, частково – на бровар...», а «замкова каплиця донедавна була дуже спустошена, мармурові надгробки поламані...». «Старожитній замок, колись значимий, а нині підупалий» – так трактує стан пам'ятки на 1840-і рр. Іполіт Cтупніцький.
Для Юліуша Словацького Бережанський замок заслуговує порівняння з «золотими палатами королеви Бони». Хоч ця, безумовно велична особистість польської літератури, можливо й не була в Бережанах, та слава про місцевий замковий комплекс дійшла і до нього. Що знайшло відображення в поетичних рядках.
Наступне спустошення замку – це розквартирована тут у 1861 р. залога баварських гусарів, які шаблями «задля забави сильно пошкодили, між іншим, і пам'ятники». Варварство знову посилювалося й через неувагу до пам'ятки його власників – перш за все Олександра Потоцького.
До цього фону визначення трагічного та емоційно закличного органічно вплітаються слова «останнього романтика» польської літератури Корнеля Уейського, в яких звучить заклик до відродження пам'ятки, її подальшої охорони, збереження та, головне, відповідного використання й презентації комплексу згідно його історично-меморіальної та мистецької значимості.
Корнель Уейський народився 12 вересня 1823 р. у Берем'янах (як колись визначалося – «на галицькому Поділлі») у родині власників цього населеного пункту. Його батько – Еразм Уейський – дуже цікавився місцевою археологією. Брат матері – Генрик Козіцкий – був вихованцем Кременецького ліцею.
Корнель Уейський навчався у Бучачі, в гімназії при кляшторі оо. Бернардинів, потім у Львові (поблизу міста у 1858 р. переселилася його родина); але систематичної освіти так і не здобув. Та участь в творчому та інтелектуальному житті, яке концентрувалося навколо відомої бібліотеки Оссолінських (знаменитого бібліотечно-музейного «Оссолінеуму»), дало свої позитивні результати.
Зокрема – воно сформувало Корнея Уейського як яскравого та актуального публіциста. А його «Листи з-під Львова» поклали цьому початок – і твердження, на загал, беззаперечне. Приклади:
• Корнель Уейський «знаний як публіцист став допіру в 1860 р., коли в «Dzienniku literackim» опублікували його «Листи з-під Львова», одне з найкращих творів польської публіцистики, а загалом, й останнім виразом романтичного ентузіазму.
• У «Листах з-під Львова» обумовлювалися найважливіші громадські справи.
• Своїми «Листами з-під Львова» Корнель Уейський став помітним на тогочасному літературному полі.
Публіцистика «Листів...» складається з трьох, тематично не пов'язаних між собою, спрямувань, одне з яких – «Про гробівці Сенявських» – є авторським акцентом на стан збереження (чи, точніше, людського відношення та профанації) мистецьких шедеврів і «меморіальної історії», зосередженої в замковій каплиці Бережан.
Інформація К. Уейського про стан гробівців Сенявських у Бережанській замковому костьолі – це інформація очевидця; емоційний та звинувачувальний підтекст є породженням особисто побаченого, відчутого, сприйнятого. Тому, з перших слів неприємно для Потоцьких – тогочасних власників замку – звучать слова: «Гробівці в Мемфісі, грабовані арабами, руйновані англійцями, недалеко відійшли від гробівців Сенявських у Бережанах. Мовчать слова на захист пам'яток. І хоч зараз хтось в публічних зверненнях виголошує, що каплиця з гробами Сенявських має бути повернута до давньої святості, а охорону над пам'ятками і кістками повернуто сестрам Милосердя, «як то учиняла маршалкові Любомирська, одна з останніх власників Бережан». Але очікування триває».
Слід зауважити, що наступні авторські акценти та звернення будуть такими ж нищівними й звинувачувальними по суті. Адже, як автор довідується «з якнайпевнішого джерела, який старатися тими проблемами має за обов'язок», про реставрацію замкової каплиці в Бережанах ніхто не думає. Але він має «найглибше переконання, що власник Бережан, має у своїй бібліотеці книгу Несецького, та не мав відваги прочитати у ньому про родовід Сенявських». І далі: «Я йому розповім, ким були Сенявські – і то словами Несецького» (правда, К. Уейський змушений опустити багато «найкращих з їх життя рис», акцентуючи увагу на окремих представниках як оборонців краю – «Русі»). Своєю розповіддю автор мав на меті протиставити дві родини, коли наступники байдужістю оскверняють пам'ять про попередників – попередників заслужених, історично значимих.
«Синявські колись звалися Грановськими». Розповідь ведеться спочатку про Рафала, далі – про Олександра та Прокопа; зокрема акцентується увага на їх «рицарську відвагу» у боях з татарами під час походу останніх на руські землі 1519 року. А також – в 1524 р. – помітна участь, як звитяжних воїнів, у відбитті турків від Рогатина.
Наступна розповідь при Миколу – воєводу руського, великого гетьмана коронного, першого власника земель «магдебурзьких» Бережан й ініціатора зведення Бережанського замку. Згадано його надгробок у замку. Але чи може він там зберігатися належним чином? І – авторське акцентування: «Спочив у Бережанах... Чи спочив? Нехай відповість власник Бережан».
Далі розповідається про його синів Миколая та Рафала, а, особливо, найстаршого Гієроніма – воєводи руського в часи безкоролівста 1576 року. Новий авторський акцент про останнього: «Похований у Бережанах... Думав, що там знайде спочинок».
Наступник Гієроніма – Адам-Гієронім – підчаший коронний. Відзначено, що з своїм надвірним військом декілька разів відбивав татарські походи від польських кордонів. А його сини Микола та Прокіп – учасники битв під Хотином, Галичем, Глинянами. Микола своїм коштом відправив на навчання військової справи до Бельгії Павла Гродзінського – майбутнього генерала польської коронної артилерії. Він заново уфортифікував Бережани, побудував Парафіяльний костел, зокрема й як місце поховання своїх предків. Його брат Прокіп – як хорунжий коронний – був більше відомий своїми воєнними звитягами.
Син останнього Гієронім-Адам брав участь у битві під Корсунем, де потрапив у полон. Але хан перекопської орди Тугай-бей звільнив його без викупу, як свого часу Тугай-бея відпустив у Крим батько Гієроніма-Адама.
Його син Микола-Гієронім – воєвода волинський, гетьман польний коронний – також був знаним військовим діячем. Брав участь у битві під Хотином 1673 р., відмовився від володіння Меджибожем з причин відомого польсько-турецького пакту (так званого «Бучацького миру» 1672 р.). Добре уфортифікував Бережани, відновив будівництво костьолу та монастиря оо. Бернардинів.
А його син – Адам-Миколай – каштелян краківський, гетьман великий коронний. У військових зіткненнях з шведами під Калішем і в інших битвах «Батьківщину від остаточного винищення врятував». Далі нова акторська трактовка: «Хвалу дому Сенявських, три віки безперервно живучих, завершив на собі... в Бережанах – спочив».
Наступний акцент уже іншого змісту: «А зараз вам опишу мій кальварійний поступ по каплиці та гробівцях у підземеллі». Далі: «Шість років тому побував у Бережанах. Приятель, який мешкав тоді там, підготував мені ті відвідини. Хтось мав ключі від каплиці; послано за ним, з бідою його знайдено. Прийшов і в заіржавілому замку довго копирсався, поки двері відкрилися. Каплиця пуста, обдерта, повна сміття і бруду, а в ній де-не-де різний господарський інвентар... І була та каплиця як труна, розбита рукою нічного крадія... При голих стінах надгробки Сенявських». Коштовний мармур і написи із золотих літер як «списана суспільна пам'ять заслуг своїх синів».
Наступне відзначення: «А зараз той мармур нищиться і розвалюється, бо не стало нині побожної руки дітей, а золоті літери видерла злодійська рука..., і затерлися сліди заслуг Сенявських у Бережанах – але в народі живуть». Далі автор волає в душі від побаченого.
Подальша розповідь лише посилює емоційний фон. Автор спускається вниз, «в отвір», до цинкових гробівців. Спускається, щоб «опертися на гетьманську труну та заплакати». Він бачить витягнуті з труни кості, закладає їх назад; знайдено голову від розбитого скелету. Прив'язує кістки до особи великого коронного гетьмана Адама-Миколая Сенявського.
Корнель Уейський звертається в емоційному пориві до сторожа з проханням продати йому череп за дукат, але останній відповів, що «кістки не продаються». І – авторський підсумок: «Останній з Сенявських, пан багатьох волостей, оборонець духу суспільного і людності, знайшов жаль і повагу в незнанім поеті та в убогому сторожеві своїх зневажених кісток...».
Далі поет звертає увагу на наступні обставини: «Що є найболісніше, то те, що об'ємні маєтки Сенявських не розпорошилися, після вимрення цієї родини, на дрібні володіння нових власників, а в цілості перейшли до нинішніх їх розпорядників». Тут Корнель Уейський коротко розповідає про Софію Сенявську, яка передала маєтності як посаг Августу Олександрові Чарторийському. Від них спадок перейшов, як пряма родинна лінія, до Ельжбети (з Чарторийських) та Станіслава Любомирських. Далі – до Потоцьких.
А, за Александра Потоцького (першого власника замку з цієї родини), на кістках Сенявських здійснюється святотатство. КорнельУейський окремо виділяє: «Виняйнято каплицю жидам під склад горілки», добралися до гробівця, порозбивано та пограбовано труни. Усі цінності, аж до золотих ґудзиків, «зірвано, видерто, спродано».
Корнель Уейський не тільки емоційно «волає» чи звинувачує. Ні. Він ще й пропонує, як можна вийти з цього варварського становища й виправити ситуацію: і з погляду збереження мистецькості, і з позиції відновлення історичної пам'яті (як меморіальний аспект). Серед пропонованого:
• або звернутися до консерватора археологічного по Бережанському обводі («циркулі», окремій адміністративно-територіальній одиниці) із нагадуванням про його обов'язки щодо збереження каплиці (зокрема кісток Сенявських);
• або попередити власників Бережанського замку про можливість настання для них поганих наслідків (в аспекті формування негативного суспільного іміджу для родини);
• або все ж надіятися, що у відродженій замковій каплиці буде охрещено наступного представника дому Потоцьких («ненародженого внука гетьманів»).
Це були чи не перші, сформовані на справжньому чуттєвому підтексті, доволі об'єктивні акценти на мистецько-меморіальні пам'ятки і раціональні щодо них пам'яткоохоронні пропозиції. Акценти на історичну значимість та «лицарську славу» Сенявських лише посилювали емоційне враження від поданих фактів меморіального варварства
Замітка Корнеля Уейського про гробівці Сенявських мала позитивний відгук і зацікавленість серед громадськості, стимулювали окремі практичні дії. Наприклад А. Бадзкевич пов'язував їх публікацію та суспільне розповсюдження з фактом реставрації замкового костьолу 1878 року.
Яскравим документом приватного та суспільного відношення, а також стану Бережанського замку першої половини – середини ХІХ ст. є «Поморянська хроніка» Броніслава Заморського. Багата фактична інформація, базована на архівних джерелах і власних авторських спостереженнях, присвячена Бережанському замковому комплексу. З особливою емоційністю та відчуттям справжнього переживання за стан пам'ятки описує автор свої враження від тогочасного відношення до Бережанського замку.
Зокрема, розповідаючи про перевезення тіла Миколи-Гієроніма Сенявського після Віденської битви народів 1683 р. (він отримав поранення в битві під Парканами та невдовзі помер) через Поморяни до Бережан, Б. Заморський помилково відзначає факт його поховання у замковій каплиці. А далі йде інша цікава авторська думка (такого собі пам'яткоохоронного змісту): «Ганьба то є і стократ ганьба є для Потоцьких попередніх і для нинішнього власника каплиці Сенявських у Бережанах, що так знівечено цей пам'ятник хвали заслужених мужів, яких надав Вітчизні рід Сенявських, і які спочили в батьківській для Сенявських землі як правдивих русинів на Русі та як споконвічних панів гроду Бережан». Характеризуючи мистецький рівень каплиць замкового костьолу (порівнюючи з Вавельським «як мистецький відлам останньої»), автор окремо ганьбить Потоцьких і за її нищення (як моральне,так і фізичне).
Окремо Б. Заморський зазначає: років тридцять назад (це 1830-і рр.) про факти варварського відношення до замкового костьолу згадував князь Фердинанд Карл Йосиф Габсбург д'Есте – ерцгерцог Австрійський, фельдмаршал, внук імператриці Марії Терезії, у 1832-1846 рр. намісник Галичини. Згадував князь про це дуже неприємними словами, які процитуємо: «Стільки нагромаджених пам'яток історії та мистецтва, як у тій каплиці, мало де знайти можна, але такого варварського їх спаплюження і знищення – тільки у Бережанах». Далі вінценосна особа справедливо критикує Потоцьких як «вироджених синів, гірших за москаля і татара». Жорстоко, але це лише за відношення до Бережанського замку та його мистецьких пам'яток. Слід зауважити також, що у 1930 р. вищеозначені критичні зауваження Фердинанда д'Есте органічно повторив у своїй краєзнавчій публікації згадуваний уже дослідник Й. Відаєвич.
Загалом, про руйнацію замку за часів Олександра Потоцького згадується доволі часто в краєзнавчій літературі др. пол. ХІХ – поч. ХХ ст. Зокрема, про нищення оздоблень з палаців, частину з яких «забрано до Раю під Бережанами, решта розпорошилася на всі боки». Про те, що на «...ХІХ ст., за власності А. Потоцького, залишається замок знищений та обдертий». Каплиця передана євреям під склад горілки, а з початком Кримської війни перетворена на військовий склад (з усіма наслідками: грабіж, варварство гусарів).
Коротко згадуючи про руйнування каплиці, Е. Рудомінова-Дусяцька окремо відзначає, що попереднім негативним використанням пам'ятки були дуже пошкоджені підземелля каплиць. А, говорячи про замковий комплекс станом на 1876 р., Т. Чулецький відзначає, що тут «немає уже для дослідника нічого цікавого, окрім хіба-що каплиці». У замку є «бровар, решта перетворено на казарми»; згадуються про про пошкоджені скульптури, «зроблені мистецькою рукою з червоного мармуру». Одночасно, автор все ж надіється, що каплицею заопікуються консерватори пам'яток, які б, принаймні, постаралися провести фотофіксацію збережених елементів оздоблення. Адже, на його думку, людське варварство навіть мертвим не дає спочинку. Чи – і тут з помітним моралістичним підтекстом звучить насамкінець авторське афористичне питання: «Може то так і має бути в нашому столітті, столітті промислу, фальсифікатів і загального банкрутства».
А. Чоловський, характеризуючи замок станом на поч. 1890-х рр., зазначає: «У першій половині століття, за володіння Олександра гр. Потоцького, знищено всі оздоби й живописні зразки, частину одну забрано до Раю під Бережанами, решта розпорошилася на всі сторони. Спустошений, занедбаний, а частково пожежею понищений замок позбавлено оборонності й змінено на бровар, склади та казарми».
Жорстким закличним і критичним підсумком щодо відношення родини Потоцьких до власного історико-мистецького майна були думки Й. Відаєвича. Він розповідає про подібне варварство з посиланням на своїх попередників: К. Уейського, Й. Чернецького, Б. Заморського, Ф. д'Есте. У своїх висловлюваннях автор, як і його вінценосний попередник, доволі жорстокий: «Мало було Потоцьким доходу із замку, постановили стягати його... з каплиці». Особливо страшним в трактуванні дослідника видається передача її в оренду під склад горілки, з одночасним руйнуванням гробівців для пошуку скарбів. І прив'язка: «Діялося те Олександра гр. Потоцького, кавалера Ордену Білого Орла й Святого Станіслава, великого конюшого двору російського».
Пізніше використання каплиці залишається ідентичним, «лише з тією різницею, що згадувалося про використання під магазини хмелю і вовни, а не горілки». І, як підсумок особистісного характеру: «Сенявські і Потоцькі на грунті бережанському, то якби символи двох починань, так вартісно відмінних, як відмінною є слава від торгівлі».
Останні вищецитовані думки створюють необхідне раціональне та емоційне підґрунтя для розуміння того, що серед зацікавленого східногальцького середовища уже починала поставати проблема пам'яткоохоронних акцентів; особливо по відношенню до таких історично-мистецьких шедеврів як Бережанський замковий комплекс. Замки стають одними з перших об'єктів серйозних комплексних досліджень, професійної охорони та продуманої репрезентації.
Ідею щодо формування на землях Східної Галичини (з центром при Народному домі та Галицько-русьій матиці у Львові) повноцінних пам'яткознавчих (через археологічний аспект) та, як результат цього, пам'яткоохоронних інституцій, висловив на першому археологічному з'їзді в Москві (1869 р.) Я. Головацький. Серед іншого, він запропонував проводити картографування й зняття планів з цікавих й цінних об'єктів минулого (чи їх залишків), зокрема й замків.
Згадуючи про бровар і казарми у Бережанському замку за часів Потоцьких, Броніслав Заморський подає неофіційне звернення-пропозицію до Центральної комісії у Відні, до відповідальних за охорону пам'яток в Галичині, а також до сейму та уряду крайового: вжити усіх засобів і можливостей для спасіння та подальшого збереження каплиці.
Але перші реставраційні роботи у замку здійснюються з приватної ініціативи. Другий представник родини Потоцьких (власників замку) Станіслав – відомий як колекціонер і бібліофіл – у 1870-х рр. розпочав роботи по відновленню мистецької вартісності пам'ятки. Особлива реставраційна увага звернена на відродження символічного та естетичного змісту замкового костьолу. Позитивний фактор цих робіт чітко фіксується у тогочасних довідкових виданнях, як, наприклад: «Дякувати належить нинішньому власникові, який не шкодуючи значних коштів, відреставрував каплицю ззовні та усередині й до давньої святості допровадив».
І наступне цитоване ствердження. «Коштом князя Станіслава Потоцького відреставровано у 1878 р. та до давньої святості припроваджено зруйновану каплицю з її пам'ятками, саркофагами, фресками та оштукатуренням. Замком зайнялися нині консерватори пам'яток, дякуючи чому належить він до найкраще збережених в краї, хоча б даремно шукали би в його стінах «золотих» і «віденських» кімнат, критих кармазинами й оздоблених розписами й ліпниною». Так, через призму думки людини свого часу, ми розуміємо: реставраційна діяльність С. Потоцького має позитивну мету, але вона сприймається як запізніла; адже мистецькі втрати уже неможливо відтворити.
Хоч позитивний аспект був. Він проявлявся хоча б у тому, що згаданого 1878 р. (а то й раніше) Станіслав Потоцький наказує вивезти товари із каплиці й приступити до її реставрації під керівництвом скульптора, професора Львівської Політехніки Леонарда Марцоні, який «повернув надгробкам давній вигляд, а костьол зберіг, покривши новою бляхою...». На визначені реставраційні роботи власник замку витратив 12 тис. золотих римських. Одночасно здійснювалася й реставрація малюнків на склепіннях бокових каплиць, виконавцем яких був художник Огюст Конті з Флоренції. 19 листопада 1879 р. відбулося нове посвячення каплиці (костьолу) після завершення щодо неї реставраційних робіт.
Але після смерті власника подібна благородна діяльність не отримала свого раціонального продовження. Тому, як зазначає дослідник Й. Відаєвич: «Що вдалося зробити – зроблено, але не вдалося повернути каплиці її первинний вигляд. Реставрація захопила лише каплицю, замок натомість позостав броварем і казармами аж до вибуху світової війни».
На початку ХХ ст. окремі консерваційні роботи були проведені й у замку, який на той час, заповнений різними, переважно дерев'яними, добудовами, «був пристосований невідповідним чином».
У 1908 р. через розквартировані у замку війська, пам'ятка знову руйнується. Костьол замкнуто. Того ж року замок відвідав намісник Андрій Потоцький і вісім робітників старалося впорядкувати знищений костьол. Одному з них довірено нагляд над замком, зокрема за порядком у замку та костьолі. На той час стан костьолу знову стає жахливим. Під хорами лежали уламки мармурових скульптур, вологість нищила малюнки, виконані в 1876-1878 рр.
Про це згадано і в путівнику М. Орловича. Описуючи різьблення замкового костьолу (поміж готичним склепінням пресбітеріуму знаходиться вісім образів, а над середнім вікном – «багата гіпсова арматура з гербами»), він також помічає й наступне: над хорами «чудові барокові фрески, які дуже страждають від вологості».
Як результат, в 1909 р. у львівському польськомовному часописі «Nasz kraj» видруковано статтю Христофора Цепніка під промовистою назвою «Загроза історичній пам'ятці». Автор повторює попередні критичні зауваження щодо Потоцьких за їх відношення до замку, акцентує увагу на нові його руйнації кін. ХІХ – поч. ХХ ст. І закликає до проведення громадських акцій, спрямованих на захист визначного архітектурного об'єкта – безумовного шедевру міста. Але, як зауважував пізніший очевидець: «Чого не знищили Потоцькі, доконали снаряди воєнні».
А дії післявоєнні – це уже інше: інша епоха, інші обставини, навіть інші сентименти (більш прагматичні та більш раціональні). Для сентиментів емоційних там уже місця не було.

Володимир Парацій
(м. Бережани, Тернопільська обл.).
Зовнішні фортифікації Бережанського замку
в системі загальноміської оборони.

Місто завжди формується як свого роду замкнутий універсум соціального, економічного, політичного, культурного, навіть специфіко-світоглядного рівня. Воно завжди домінує над оточуючим широким простором, протиставляючи себе йому, або майже імплікуючись з ним. Але з поступовим визначенням нормативних та онтологічних традицій урбаністичного розвитку, проходять процеси безперервної "диз'юктивізації" міста від навколишнього поселенського ареалу.
Місто оточує себе оборонними мурами (кам'яними стінами, земляними валами) – необхідним елементом свого відносного спокою – впродовж тривалого етапу історичного соціогенезу. Мур, окрім власне фортифікаційних якостей, відігравав ще й своєрідну функцію "розділювальної межової просіки", яка відділяла "Місто" від іншого, в тому числі сільського адміністративно-територіального, оточення. Це був не лише розподіл на типологічно різнозначимі населені пункти. Межа розділяла "Місто" і "не-Місто", "Urbs" і "Oppidum" з усіма їх відмінностями у світоглядних, духовних, традиційно-культурних відтвореннях та зовнішніх запозиченнях, етнічно-складовому формуванню (місто – як переважно поліетнічний соціальний організм).
На таких урізноманітнених факторах розвивалося дві культури – міська та, умовно, сільська; відповідна духові часу (можливо, з деякими також запізненнями) та більш консервативна, етнічно-традиційна. В них були спільні риси. Навіть спільна еволюційна підоснова. Але вони не перепліталися й розвивалися паралельними шляхами. Міська з часом нівелювала єдиний етнічний (чи одноетнічно домінантний) колорит в постійних новоетнічних культурних вливаннях і, в результаті цього, створюється інший, надзвичайно специфічний, урбаністико-"мегаетнічний" культурний фон.
"Сільська" (повторюємо – умовно) культура залишалася простішою, традиційнішою, зрозумілішою. Одним словом – "Своєю". Тому, в часи розчарування, завжди виникало бажання заглибитися в народну культур, світоглядно вийти (як пропонував Платон) за "міські мури". Але культура міста (якщо сприймати це поняття в загальносуспільному ракурсі) важко відпускала своїх адептів назовні. Частіше (в Європі з XVIII ст.) вона сама видозмінювалася через масовий прихід у місто носіїв навколишньої традиційної культури. Але все ж зберігала свої власні культурницькі набутки до наших днів.
Один з відповідальних співробітників ЮНЕСКО поч. 1990-тих рр. Вольф Тохтерманн, сприймаючи пануючу в західноєвропейській теоретичній урбаністиці теорію про місто "традиційне" (яке розвивалося природним шляхом) та "плановане" (створене на бажання володаря чи громадської влади), вважає, що між ними немає чіткої різниці. Адже, міста "Середньовіччя не були планованими, що не заважало їм бути вельми організованими".
Як на нашу думку, це класифікаційна проблема, якої фактично не існує. Будь-яке історичне місто, формуючи традиційні основи власного розвитку (зокрема територіального, етнокультурного, архітектонічного чи господарсько-функціонального), на визначеному етапі своєї еволюції усвідомлено планується, узгоджується з умовами тогочасних раціональних пропозицій, адміністративних нормотворень, або навіть приватновласницьких зацікавлень. Але зберігає свою індивідуально-виражену онтологічну специфіку.
У цьому контексті обгрунтованішою видається думка швейцарського архітектора, реставратора, історика архітектури та експерта ЮНЕСКО Стефано Б'янка. Його твердження: "У доіндустріальну добу повільний розвиток і оновлення історичних міст регулювалися усталеними культурними традиціями, на які вельми обмежені технічні засоби мали ледве помітний вплив. На деяких містах неабияк позначилися особисті смаки їхніх правителів, які докорінно змінювали їх архітектурне обличчя, а чи й перебудовували міста наново, але такі випадки були поодинокими і не ставали закономірністю".
Зародження та подальша, довготривала в часі та просторі, еволюція міста визначається на основі численних взаємоімплікованих факторів. Факторів, які можуть бути надзвичайно різноманітними, комутаційними та непередбачуваними, щоб зумовлювати наявність чітких дуалістико-класифікаційних рамок для кожного урбаністичного центру. Не потрапляють у неї і Бережани – місто з власною специфікою становлення та історичного розвитку.
Знаний український архітектор М. Бевз, розглядаючи урбаністичну структуру Бережан як приклад традиційного міста, цікавого та несподіваного для нових відкриттів, спробував проаналізувати його й з погляду різних етапів пленування, перепланування та фортифікаційного забезпечення. Він на емпіричному рівні пробує побачити наявність «домагдебурзького» міста (перша фаза), формує наступні три фаи його розвитку:
ІІ фаза розвитку (1530-1570 рр.);
Ш фаза розвитку (1570 - 1630 рр.);
IV фаза розвитку (1630 р. – до пп. ХVШ ст.).
Але реальні знання про специфіку та спрямованість зовнішніх міських укріплень, а також їх зв'язок із зовнішньої фортифікацією Бережанського замкового комплексу ми можемо прослідкувати тільки на четвертому (по М. Бевзу) етапі розвитку населеного пункту.
"В царині містобудівного мистецтва доба пізнього середньовіччя на території Західної України позначена самобутнім шуканням нових архітектурно-планувальних та просторових вирішень" (ствердження відомого дослідника, історика архітетктури Петра Ричкова). Але продовжує залишатися актуальною функція захисту, оборони в постіно змінних процесах мілітарних взаємовідносин.
Місто виникає спочатку внаслідок необхідності захистити себе міцним укріпленням, тому воно є першим вираженням і першим підгрунтям народної самобутності" – таким бачить давнє місто М. Неволін. На думку філософа й соціолога М. Вебера "Місто в минулому – в давнину та середні віки, як в Європі, так і поза її межами, являло собою свого роду фортецю".
Тому польський дослідник А. Висовіч для періоду XVI-XVIII ст. виділяв окрему категорію міст-фортець, до переліку яких зачисляв і Бережани, хоч, як вірно відзначив П. Ричков, пізньосередньовічне місто, при домінуючій оборонній функції, все ж поліфункціональне.
Але обороноздатність міста закладалася у важливу підоснову його тривалого в часі, спокійного й щасливого для мешканців функціоування. Оборонні властивості зовнішніх міських укріплень окремо виділялися в спеціалізованій історіографії. Серед яких – і Бережанські. Так, відзначаючи стан польської фортифікації (зокрема міської) в др. пол. XVII ст. як незадовільний, польський військовий історик Ян Віммер виділяє окремі приватновласницькі міста як краще уфортифіковані. Деякі з них малиефективну й потужну оборонну систему. Серед згаданих кращих – фортифікація Бережан.
Укріплення міста по Блонделю ("Нова манера укріплення міст", перше видання: Париж, 1683 р.; користуємося російським перекладом 1711 р.) це: лінійна форма з бастіоновими фланками, які з'єднуються куртинами, що дозволяє досягнути можливостей взаємооборони. Власне, в основі своїй, для європейського XVII-XVIII ст. це планіграфічне фортифікаційне накреслення сприймалося як беззаперечне. Особливості проявлялися лише у виборі матеріалу та пристосуванню до навколоміського рельєфу.
Хоч, щодо матеріалу, то для зовнішніх міських укріплень пізньосередньовічної та ранньомодерної Європи почала домінувати земля, через свої зрозумілі, осмислені багатьома теоретиками військового мистецтва оборонноздатні чинники (уже згадувані в попередньому розділі).
Земляна фортифікація староголандського зразка почала масово використовуватися на землях Речі Посполитої за часів короля Владислава IV. Як своєрідний тактичний шаблон, який сформувався упродовж пп. XVII ст., обороноздатну можливість міських укріплень посилювали фланкуючими реданами. Фортифікаційною новацією, яка масово застосовувалася на землях Голандії XVII-XVIII ст., був крон-верк – фортифікаційний елемент цілісної оборонної системи у вигляді корони.
Усі названі елементи було застосовано у зовнішню фортифікаційну лінію Бережан. Наявний картографічний матеріал дозволяє уявити собі все це наочно.
Загалом історична картографія містить у собі цілісний інформаційний пласт про традиційне просторове оточення, локалізує на місцевості об'єкти пізнання, розкриває їх візуальний та смисловий зміст. Тому, як історичне джерело, картографія займає важливе місце в інформаційному переліку; вона є носієм таких даних (як домінантних, так і доповнюючих), які неможливо отримати з інших матеріалів. У цьому й проявляється її сцієнтична та пізнавальна цінність.
Тому, через можливості вивчення планіграфічного оконтурення фортифікаційних елементів міста й замку, а також їх співставлення з сучасною топографією міста (що матиме як теоретично-дослідницьке задоволення, так і практичну користь), історична картографія домінує як джерело об'єктивного пізнання конкретної інформації. З окремими матеріалами, які складають відому нам суть визначених джерел, ми познайомимося.
Перш за все слід звернути увагу на плани замку, навколозамкових і міських укріплень за 1720 та 1755 роки.
Перші публікації картографічних джерел по тематиці розпочалися з поч. ХХ ст. в регіональний краєзнавчих виданнях. Власне з узагальнюючих праць можна назвати лише дослідження М. Мацішевського. Ця невеличка за обсягом (на декілька десятків сторінок) робота навряд чи змогла б заповнити лакуну недослідженості замку. Але вона створила необхідне інформаційне підґрунтя для цього. Автор уже мав досвід вивчення архітектурних пам'яток Бережан, серед яких окреме місце приділялося замковому комплексу. У своїй науковій творчості він і пізніше повертався до визначених проблем та нічим новим попередню інформацію так і не доповнив. За подібним дослідницьким методологічним принципом в 1905 році видруковано краєзнавче дослідження Й. Чернецького, в якому замковому комплексу приділено лише окреме незначне місце.
Але М. Мацішевський вперше розкрив для широкого зацікавленого загалу план міста Бережани від 7 червня 1755 р. (виконавець якого: комендант Бережанської твердині капітан де Пірх – швед за походженням). Оригінал карти знаходився у власності Ф. Прохніцького з Львова. Вищезгаданий дослідник ще у 1877 р. зробив з нього дві копії для магістрату Бережан й родинного архіву Потоцьких в с. Рай, вперше опублікувавши його у 1908 р. Коротка згадка про користь цього плану для вивчення планувальної та оборонної системи Бережанського замку (правда, чомусь датованого 1753 р.) подається дослідником і пізніше (зокрема у 1910 р.).
У статті В. Каліновського було вперше опубліковано більш ранній план замкових і міських фортифікацій 1720 року, оригінал його знаходиться у збірках Національного бібліотеки в Берліні; пізніше його розпочали масово тиражувати (Е. Русінський, К.Куснєж).
Зокрема, К. Куснєж публікує план міських і замкових фортифікацій з посиланням на Каліновського та вказанням на місце збереження оригіналу – Національну бібліотеку в Берліні. Також він репродукує частину плану капітана де Пірха, з посиланням на Мацішевського. Переважно на основі цього картографічного матеріалу здійснюється графічна авторська реконструкція урбаністичної еволюції міста на переломі XVII-XVIII ст. (близькі запозичення). Відповідні запозичення, як основа власних містобудівних реконструкцій, К. Куснєж робить і в попередніх дослідженнях. Тут загальний план 1755 р. вибирається з посиланням на видання Й. Чернецького. Зокрема, Бережанський замковий комплекс в контексті становлення загальної територіально-містобудівної структури – тематична спрямованість невеликої статті відомого польського історика архітектури К. Куснєжа, опублікована ще в 1983 році. Теоретичним архітектурно-містобудівним та планувальним підґрунтям автора залишається просторова інформація вищезгаданих картографічних джерел.
Також зазначимо, що надзвичайно цінна інформація зосереджена в австрійських військових картах другої половини – кінця XVIII ст. Зокрема це Йосифінська військова мапа (своєрідний атлас) Галичини («карта Міга») 1779-1782 рр. Її інформативність у фортифікаційній та військово-стратегічній сферах посилюється і через професійно складену легенду з значним фактологічним змістом.
У контексті визначених населених пунктів тут об'ємно охарактеризовано мілітарно-топографічні та урбаністичні особливості Бережан. Загалом, вищеозначений картографічний матеріал був підосновою для ряду дослідницьких реконструкцій останніх років. Серед найбільш значимих виділимо смислові наукові розробки львівських істориків архітектури П. Ричкова та М. Бевза.
Відносно новим відкриттям було віднаходження плану Бережан з Атласу Йогана Георга Максиміліана фон Зейхнера Фюрстенгофа. Документ потребує ще подальшого вивчення. Але хронологічно його можна прив'язати до 1711-1732 рр., тобто до часових меж створення інших планів європейських міст, опублікованих у Атласі. Відоме також і місцезнаходження плану на час його публікації. Це Земельна та Університетська бібліотека в Дрездені.
Цей документ майже ідентичний Плану 1720 р., але має ряд доповнень та уточнень. Зокрема показує приміську територію за лінією оборонних валів. Але з фортифікаційно-технологічного та планіграфічного погляду вони є ідентичними.
Вивчення вищезгаданого картографічного матеріалу дозволило, окрім пізнання загальних плані графічних контурів, вичленити окремі цікаві фортифікаційні деталі, які застосовувалися в оформленні зовнішнього оборонного контуру Бережанського замкового комплексу, а також спів ставити їх з відомими аналогами тогочасної фортифікаційної теорії.
Окрім вищезгаданих, пізнавальний картографічний матеріал, який опосередковано можна використати для дослідження Бережанського замкового комплексу зберігається у Державному архіві Тернопільської області. Зокрема слід виділити збережені тут Кадастрові карти м. Бережани 1846 та 1850 рр.
Кадастрова карта міста 1846 р знаходиться також у фондах Тернопільського обласного краєзнавчого музею. Це своєрідний атлас на 16 окремих аркушах. На аркуші №8 відображена центральна частина Бережан, замковий комплекс з оточуючими руслами річок (ліве русло має ще старе – меандроподібне – ескізне накреслення). Правда, слідів зовнішніх укріплень не показано, як не прорисовано профілі старих міських украплень. Але, по профілях вулиць й навколишніх земельних угідь, проглядаються їх накреслення.
У Центральному державному історичному архіві у м. Львові знаходяться деякі мапи Бережан та найближчих околиць. Серед цікавих для вивчення Бережанського замкового комплексу виділимо:
• недатовані топографічні карти Бережанського повіту;
• топографічні карти Бережанського повіту 1844 р.;
• схематична туристична карта Польщі поч. ХХ ст.;
• схематична туристична карта Генерального губернаторства;
• три оглядові топографічні карти Галичини та Буковини К. фон Куммерсберга за 1855 р. та оглядова топографічна карта Галичини та Буковини К. фон Куммерсберга 1880 р.;
• туристична схематична карта Східної Галичини поч. ХХ ст.
Окремі з вищеназнавих карт зберігаються і у Відділі картографії Львівської наукової бібліотеки ім. В. Стефаника.
Надзвичайно багатою є картографічна збірка Наукової бібліотеки Львівського національного університету ім. І. Франка. Зокрема, тут зберігаються дуже інформативні та маловідомі картографічні збірки К. фон Куммерсберга, які локалізують на місцевості фортифікаційні об'єкти Східної Галичини на час др. пол. XVIII – поч. XIX ст. Але їх детальне опрацювання – у перспективі. Як і загалом всього комплексу картографічних джерел.
В обороні міста та замку велику роль відігравали й навколишні вигідні гідроумови. Так, у довіднику за редакцією М. Балінського і Т. Ліпінського (1844 р.) щодо Бережан відзначено й наступне: "Особливістю міста є величезний став, утворений з'єднанням декількох ставків". Про ставки в Бережанах (Лапшинський та Адамівський), зокрема як чинник й природно-фортифікаційні, писали місцеві краєзнавці Ф. Статтнер і М. Мацішевський.
Описуючи Бережани, в якому Ульріх фон Вердум пробув понад дві доби (у 1671 р.), мандрівник також, дотримуючись власної (стратегічної) схеми характеристики міст, зазначає, що Бережани знаходяться «поміж горбами над великим озером, через який довгий міст провадить до міста, збудованого частково в яру, частково на бокових пагорбках». Автором фіксується зв'язок між ставком і наявними загальноміськими укріпленями («Вали із землі і фоса оточує його»). А «через згадане озеро пливе річка, Золотою Липою названа».
Він також згадує про взаємопоєднання штучних укріплень з озером, як допоміжним чинником, у Глинянах, Зборові, Козлові.
Загалом, слід зазначити, що практика пристосування озер, ставків й інших, природних чи штучних, гідроспоруд до фортифікаційних потреб має свою широку в просторі та глибоку в часі традицію. Зокрема й на українських землях.
Так, описуючи укріплення подніпровських міст сер. XVII ст. Павло Алепський (племінник антіохійського патріарха Макарія) згадує як шаблонні фортифікаційні елементи взаємозв'язок власне міських і замкових оборонних споруд, а також наявність озера – свого роду допоміжного природного елемента фортифікації.
Спосіб доступу до Поморянського замку здійснювався через греблю та завдяки системі ставків від Кального до Бережан. Про ставки, які формували своєрідну оборонну лінію з Поморян по лінії Пліхів – Волиця – Краснопуща, згадує і С. Вішнєвський.
Місцеві ставки фіксуються і в описі конкретно-визначених воєнних кампаній чи окремих загарбницьких походів. Один лише приклад.
Навесні 1498 року, сілістрійський паша Балі-бей Макоч-оглу, за згодою турецького султана Баязіда II, здійснив великий похід на Галичину. Наприкінці квітня він розташувався великим обозом на південному, правому, березі Дністра. Переправившись на своєрідному понтонному мості, що був викладений на човнах, турецькі війська знищили декілька населених пунктів, зокрема Чортківську фортецю. Після цього вони підійшли до укріпленого міста і замку на березі великого ставу (за перебільшеною інформацією турецького хроніста Сареддіна – "величезне як море озеро"). Замок і місто було захоплено і знищено дощенту. Але в гарячці грабунків у пожежі загинуло трьох тисяч турків.
Ні в хроніці Сареддіна, ні в інших джерелах, в яких висвітлювався цей грабіжницький похід, назву міста не згадано. Але польський історик Зд. Сперальський з деякою долею географічної вірогідності прив'язує його до Рогатина. А знищений замок – це, як на його думку, первинний варіант центрального укріплення "нового" міста Рогатина.
Але наявність поблизу міста великого ставка – також як одного з природних елементів посилення обороноздатності – створює апріорні можливості для ототожнення цього населеного пункту з давніми ("домагдебурзькими") Бережанами. Ця думка була вже висловлена в одному з львівських періодичних часописів 1860 року (за авторством К. Відмана). Підтримується вона й окремими представниками польської історичної науки. У такому випадку, визнається думка про факт існування якого-небудь Бережанського укріплення ще перед існуючим замком 1534-1554 рр. Думка, яка вже, на стадії гіпотези, висловлювалася в польській та українській (як уже згадувалося) історіографії.
Окрім господарських й оборонних, ставки використовувалися ще й з іншою метою. Ось, як про це згадує, в своїй «Хроніці Поморянській» (з посиланням на документи Поморянського замку), Броніслав Заморський: «На ставах цих за часів Собеського відбувалися водні регати та змістовні битви на честь венеціанських послів, які прибували до двору польського в Поморянах. Місцеві надставні рибалки виступали тут як моряки».
Слід також зауважити, що, згідно повідомлень 1675 р., Бережани знаходилися на важливій переправі через річку Золота Липа.
А її важлива особливість проявлялася ще в ставках, яких на сер. XIX ст. нараховувалося 39 одиниць. Лише в безпосередніх околицях Бережан їх налічувалося два. А до наших днів збереглося тільки одне, яке продовжує залишатися визначною пам'яткою природи (друге, на так званих Адамівських луках, осушено в середині XIX ст.).
Збережений великий та живописний став омиває північну околицю Бережан. Його походження губиться в геологічному минулому Землі. Вперше історичні джерела згадують про нього в договорі від 23 грудня 1487 р., коли власниця навколишніх земель Анна Хухновська продала його міщанинові Петрові Тучці за 150 гривень. Її наступник Рафаїл Синявський 11 червня 1515 р. знову продає став Яремі та Катерині Юхнам, отримавши за це 180 гривень і три флорина. Впродовж XVI-XVIII ст. він органічно вписується в природно-оборонну систему Бережанського замкового комплексу, залишаючись при цьому яскравим шедевром природи.
У 1805 р. на східній греблі ставу засновано папірню, яка проіснувала до 1870 року. Її власників можна легко прослідкувати за водяними знаками, які відтворюють ініціали чи герби. До 1816 р. на папері переважали літери IXL – Ізабелла княжна Любомирська, володарка Бережан, а потім – герб Потоцьких та літери SHP – Станіслав граф Потоцький, які успадкували володіння бережанських маєтностей.
Поєднання штучно створених та природних (зокрема гідрологічних) укріплень, ешелонована лінія оборони (місто – замок), політичний вплив та фінансові можливості родини Синявських підтримувати цей цілісний оборонний чинник в належному стані – усе це перетворювало Бережани (особливо Бережанський замок) на продуманий фортифікаційний об'єкт. Що відповідало твердженню польського дослідника К. Куснєжа: "Замок і місто мали характер оборонний".
Фортифікаційна спроможність перш за все замкового комплексу (у меншій мірі міських укріплень) підтверджується численними фактами подій мілітарної історії XVI-XVIII ст.
Бережанський замок часто опинявся в зоні бойових дій, що мали і регіона¬льний характер, і більш шир¬ший ареал мілітарного впливу. Це підтверджує привілей польського короля Зигмунта Августа місту в 1567 році. У ньому зазначе¬но, що бережанські міщани зві¬льняються на 10 років від усіх форм оподаткування. Причина: майнові втрати в результаті вій¬ськових набігів.
Назагал, з самого початку свого ста¬новлення замок визначився як серйозний оборонний пункт в прикордонній системі Речі По¬сполитої. Хоч, як відомо, це бу¬ла магнатська твердиня. Але вони і складали домінуючий процент фортифікаційної струк¬тури Польщі ХVІ-ХVІІ ст. В їх класифікації замок відносився до категорії сильніших. Тогоча¬сна польська регулярна армія ніколи чисельною не була, ще й особливо настільки, щоб форму¬вати фортечні гарнізони. Відно¬сно скромні фінансові можливо¬сті держави не дозволяли цього. Так. в другій половині ХVІ ст. чисельність постійної армії не перепитувала 4 тис. чол., 70-х роках ХVІІ ст. – 17 тис. чол., а з 1717 р. становила 24 тис. військо¬вих. Уряд постійно заборговував армії (1699 р. – 33 млн. злотих). що також негативно позна¬чалося на її боєздатності.
Тому значну частину поль¬ської армії становило посполите рушення або найманці. Великі магнати формували власні військоні загони, часто набагато ефективніші в бою, ніж регуляр¬ні війська.
Перший документально підтверджений напад на Бережани тарських загонів відноситься до 1575 р. Татарське військо налі¬чувало близько 80 тис.чол. В результаті походу вони захопи¬ли з території Поділля 19 тис. людей в ясир і 40 тис. поголів'я худоби. Але захисники замку відбили наступ окремого знач¬ного татарського загону, зму¬сивши його розсіятися по навко¬лишніх лісах. Також витримав замок татарський напад в 1577 та 1589 рр. В околицях міста їх загони з'являлися в 1615 й 1620-1624 рр. Перебували вони по¬близу в 1628 й 1631 рр. Немає переконливих підтверджень про їх напади на замок, але реальну можливість цього можна перед¬бачити. Адже польський король Владислав IV знову звільняє бережанських мешканців від оподаткування в зв'язку з їх значними втратами через татар¬ські набіги. Цього разу вже на 30 років.
Цей стан постійної військової загрози переживали усі навколишні землі. Так, в Актах, які зберігалися у Поморянському замку, особливо за 1607 р., зазначено факт частих татарських нападів цей регіон східногалицьких земель. Найзгубнішою була навала 1593 р., яка охопила землі від Галича до Зборова та Золочева, навколо Бережан. Від окремих поселень, замків, замочків, оборонних церков і костьолів не залишилося й сліду. Поморянський замок, наприклад, уникнув захоплення й руйнації завдяки своїм, перш за все, природним фортифікаційним можливостям, зокрема продуманим гідроумовам.
Зрозуміло, спротив місцевих магнатів був активним й часто ефективним. Тоді ж, у 1593 р., воєвода Сандомирський Єржі Мнішех від Свіржа і Гієронім Синявський з Бережан «від замку свого Біща» відбили татарську орду в бік Стрийщини.
Українсько-польське (і його хронологічгно обмеженіший відобразник – польсько-козацьке) протистояння витворило своєрідну історичну традицію, наслідки якої осмислюються лише у часи політичного (міжнаціонального та міждержавного) сьогодення. Воно було довготривалим, динамічним, трагічним і майже постійно (прямо чи приховано) ворожим; що відтворювало результат політичної конкуренції етносів (націй)-сусідів. А ще Бісмарк застерігав, що таке сусідство рідко коли породжує дружбу чи тривале компромісне взаєморозуміння. Цього позитиву фактично не було і конкретних міжетнічних стосунках, яке особливо динамізувалося (до рівня польсько-козацьких мілітарних зіткнень) протягом XVI-XVIII ст. І майже кожен український етнічний регіон в більшій чи меншій степені був яскравим свідком цього протистояння. Не винятком була й Бережанщина, особливо в період сер. XVII-поч. XVIII ст.
Потрібно зауважити, що цей географічний термін для визначеного хронологічного періоду (і понад століття раніше) доволі умовний, пов'язаний з власністю магнатського роду Синявських; з їх окремим господарським ключем. Але приватновласницькі інтереси цієї родини були набагато обширніші і як власників землі, і як господарів замків. Прикладів можна назвати багато. Навіть віддалений від Бережан Меджибіж – є "...кам'яний замок Синявських" (згідно інформації Еріха Лясоти – посла до запорожців від німецького імператора Рудольфа ІІ у 1594 р. – зафіксованої під час його повернення з Січі). Більш як через століття після вищезгаданого повідомлення містечко Зіньків визначено як фортецю, що "належить Синявським" (так ототожнює її датський посол Юль Юст, який у 1709-1712 рр. був у Росії, а в 1711 р. переїжджав через українські землі). Тому, виходячи із специфіки Бережанського господарського ключа як одного з їх перших приватних володінь та Бережанського замкового комплексу – зведеного за ініціативи коронного гетьмана Миколи Синявського і впродовж 172 років головної резиденції цього роду – ми можемо аналізувати частину цілісної пізнавально-дослідницької проблеми в контексті збереженого традиційного геохронологіного принципу (особливо коли викристалізовуються події щодо окремих населених пунктів та земель в межах сучасної адміністративно-територіальної одиниці). Але, одночасно, потрібно пізнавати проблему політично значимих дій польсько-козацького протистояння і через окремих представників родини Синявських за межами визначеного регіону (при умові, що вони хоч-би фрагментарно пов'язані з Бережанами навіть як статичним чинником). Дотримуючись таких визначених методичних схем, ми й досліджуватимемо та осмислюватимемо окремий аспект цілісної історико-політичної ситуації.
Восени 1648 р. козацькі війська Богдана Хмельницького здійснюють масований похід на Львів і Замостя. Два напрямки їх переміщення: головний (Збараж – Тернопіль – Зборів – Глиняни – Львів), та один з допоміжних (Теребовля – Рогатин), ніби ножницями охоплювали територію Бережанщини. В др. пол. вересня окремі козацькі загони розсилаються в різні регіони Волині та Галичини із завойовницькою метою. Один з таких загонів (полків) під командуванням Максима Кривоноса при допомозі прихильників з місцевого населення зумів захопити Бережанський замковий комплекс і місто. Знищено було й інші найближчі замки Синявських (наприклад, Конюхи). Зрозуміло, в результаті цих руйнацій великих матеріальних втрат зазнали й місцеві мешканці, що підтверджується й збереженою архівною документацією. Так, у матеріалах Львівського гродського суду міститься заява Бережанських міщан від 17 травня 1649 р. про завдані їм шкоди під час бойових дій восени попереднього року.
У деяких сусідніх галицьких містах, як, наприклад, в Рогатині (один з проміжних центрів походу війська Богдана Хмельницького на Львів), тривалий час залишалися козацькі залоги. А в недалеких від Бережан околицях (в р-ні Зборова) тоді ж розгорталися активні антипольські народні виступи. Справа одного з її керівників – місцевого жителя Грицька Турчиняка – розглядалася навіть в Теребовлянському суді, де під час катування він видав своїх спільників. Ці факти – як прямі, так і дотичні – яскраво підтверджують мілітарну динаміку козацько-польського протистояння 1648 р. на землях західного Тернопілля (зокрема в адміністративнолму ареалі сучасної Бережанщини).
Але вже вдруге – у липні 1649 р. – Бережанський замок витримав облогу козацьких військ, хоч жорстокі бої відбувалися в межах населеного пункту. Не слід також забувати про те, що козацько-польські бойові дії 1649 р. як своєрідна мілітарна домінанта першого етапу Визвольної війни, розгорталися на північ-північний схід від власне бережанських земель. Це безсумнівно накладало на них (і на місцеве населення) свій військово-динамічний (навіть ідеологічно-усвідомлювальний) відбиток.
На етапі 1648-1649 рр. польсько-козацької війни активну участь в ній брав один з представників родини Синявських, власників Бережанського господарського ключа, Гієронім-Адам – писар польний коронний, староста львівський. З 20 років він постійний учасник польських військових походів. В бою під Корсунем (26 травня 1648 р.) потрапив у татарський полон, але "Тугай-бей відпустив його через те, що колись так зробив [прим.: для Тугай-бея] батько бранця". Гієронім-Адам повертається до війська, є учасником нових польсько-козацьких мілітарних зіткнень: Пилявецької битви (серпень 1648 р.), облоги під Збаражем (1 липня – 17 серпня 1649 р.). "Але труднощі військові підірвали його здоров'я і після зняття облоги його ледь живого перевезли до Бережан, де по довгій хворобі завершив своє життя на поч. 1650 р., маючи 28 років від народження".
Місто Бережани було понищене козацько-татарськими загонами в 1651 році. Але місцевий замок витримав облогу. В цей час мілітарно-політичний динамізм посилювався для Бережанщини ще й тим, що наприкінці травня 1651 р. Богдан Хмельницький розташував свій гетьманський табір під Зборовом і стояв тут більше тижня. А 26 серпня 1655 р. українські-російські війська під командуванням знову ж Богдана Хмельницького захопивши Скалу-Подільську, далі через Язлівець (зайняли 1 вересня) та Чортків (5 вересня) направилися в бік Львова. На їх шляху восени 1655 р. знаходилися і Бережани. Місто було зруйноване, але знову ж місцевий замковий комплекс – родинна резиденція Сенявських – зумів ефектно протиставити свої фортифікаційні можливості ворожим нападам.
Восени 1666 р. козацькі війська під керівництвом П. Дорошенко з 30-тисячною татарською ордою нападають на західноукраїнські (подільські) землі. На поч. жовтня 1667 р. 24 тис. козаків, загін турецьких яничарів і декілька десятків татар оточили в околицях Підгаєць 15-тисячне польське військо під командуванням майбутнього короля Речі посполитої Яна Собеського. І лише чудесне співставлення обставин врятувало поляків: кошовий отаман запорожців Іван Сірко напав на Крим, в результаті чого частина татар з Підгаєць повернула додому, а їх провідник Керім-Гірей розпочав сепаратні переговори з Яном Собеським. Зрештою, на переговори та на підписання 19 жовтня угоди змушений був погодитись і сам український гетьман.
Польсько-татарські зіткнен¬ня 1667 р. проходили в найбли¬жчих наших околицях. Польсь¬кій армії під командуванням короля Яна Собеського вдалося укріпитися поблизу Підгаєць та відбити переважаючі тут татарсько-козацькІ сили. До Бережан було відправлено декілька заго¬нів під керівництвом Габріеля Сільницького. Поблизу міста вони знищили понад 1500 татарів. Хоч реальних підтверджень про напад на замок у нас немає, але можна передбачити ймовір¬ність його активного пристосування до тогочасних мілітарних потреб.
Взагалі, завдяки своїм фортифікаційним властивостям, замок відігравав значиму роль у мілітарних подіях XVII ст., зокрема у 1640-1660-х рр. Власне, говорячи про події тих часів, дослідники відзначали, що цей оборонний комплекс "слушно віднесено до найкращих і найоборонніших на Русі. Охороняючи навколишню людність, мужньо витримував напади татарських чамбулів, козацькі облоги...". Особливо зверталася увага на те, що "в 1648, 1655 і 1667 роках замок чинив опір військам козацьким". Як один з небагатьох обороноздатних під час козацьких облог 1648 та 1655 рр. називає Александр Чоловський цей якісний оборонно-житловий комплекс.
Вищевикладені думки слугують органічним доповненням до показника рівня військової польсько-козацької напруги на локальних просторах географічного Опілля, в межах якої знаходилися й адміністративні землі сучасної Бережанщини.
На сер. XVII ст. у європейському військовому мистецтві, в тактиці й стратегії ведення бойових дій, домінувала шведська армія. Дока¬зом їх цілісної переваги над польськими військами була бит¬ва під Варшавою в 1656 році. Армія шведська повсюдно пере¬магала, король польський Ян Казимир переховувався в авст¬рійських землях. Бойовий дух поляків падав.
Можливо, що недовіра власним військовим зусиллям, своєрідна мілітарна апатія породжували подальші поразки. У грудні 1655 р., без єдиного пострілу, шведські вій¬ська під командуванням генера¬ла Роберта Дугласа увійшли в наш замок. Правда, покрита льодом трясовина дозволила шведам підвести артилерію майже під його стіни. На почат¬ку січня 1656 р. головнокоман¬дуючий видає до місцевої шлях¬ти універсал з наказом поверну¬тися в 48-годинний строк додому, а також про підкорення владі шведського короля Карла Ґустава.
польської армії. В цей час обо¬роноздатність замку знаходи¬лась в найвищій своїй фазі. Він зміг протистояти військовій си¬лі (турецькій) не лише надзви-
Активно проиставляв свої фортифікаційні можливості Бережанський замок багатьом іншим військовим структурам. Зокрема, турецькій армії, армії надзвичайно навальній та мобільній, але й величезним досвідом об¬логи і захоплення ворожих фор¬тець. Адже, турецькі війська володіли у XVII ст. передовим на той час озброєнням, особливо артилерійським парком.
А в 1675 році турецькі загони під командуванням Ібрагіма Шишмана-паші здобувають Збараж, а після невдалої для них битви під Львовом. Бережанський замок витримує облогу, хоч місто, в т. ч. парафіяльний костьол знищу¬ються. У 1676 р. турецькі війсь¬ка захоплюють Бучач і підсту¬пають під Бережани, але взяти місто не наважуються. В цьому ж році Миколі Синявському на сеймі було висловлену подяку за підтримання великої оборо¬ноздатності замкового комплек¬су, що «він краї покутські від останньої згуби захистив».
Після описаних вище подій замок відбудовується, знову приводиться в належний оборо¬ноздатний вид. Татарські похо¬ди з 1684 р. обминають його, хоч у 1698 р. поблизу замкового комплексу розташовувався польовий табір польського ко¬роля Августа II. Але після укла¬дення в 1699 р. Карловицького мирного договору, що призвело до різкого зменшення небезпеки татарських набігів і повністю припинило турецький мілітар¬ний тиск, значення замку як ва¬жливої оборонної системи втра¬чається. Російський цар Петро І у 1707 р. перевіряє його форти¬фікаційні можливості (адже то¬дішній власник замку Адам Ми¬кола Синявський був його при¬хильником). Та незатребуваність укріплення в часи Північ¬ної війни приводить до подаль¬шого його фортифікаційного занепаду, а смерть Адама Мико¬ли Синявського – до зміни влас¬ників, які вже набагато менше турбувалися долею цієї спору¬ди. Але до другої половини ХVIII ст. він ще зберігає свої фортифіка¬ційні можливості.
Таким чином, Бережанський замок – як фортифікаційний шедевр – відіграв важливу роль в історії мілітарних відносин центрально-східної Європи, особливо упродовж XVII-пп. XVIII ст. Домінуюче значення тут мала, перш за все, ефектна та вдало продумана фортифікаційна основа комплексу, яка десятиліттями протиставляла себе зовнішньому військовому тиску.

Джерела та література

1. В. Антонович. Последние времена казачества на правой стороне Днепра// В. Антонович. Моя сповідь. Вибрані історичні та публіцистичні твори.-К.,1995.
2. Всеобщая военная история новых времен. Издана под ред. Н.С.Голикова.-СПб., 1873.-Т. 2.
3. І. Герета. Бережани. Історико-краєзнавчий нарис.-Львів,1989.
4. М. Грушевський. Ілюстрована історія України.-К.,1990.
5. М. Грушевский. Очерки истории украинского народа.-К.,1997.
6. І. Крип'якевич. Богдан Хмельницький.-Львів, 1990.
7. Н. Костомаров. Мазепа.-М.,1992.
8. Г. Леер. Коренные вопроси (военные этюды). -СПб., 1897.
9. В. Левыкин. Фортификация: прошлое и современность.-М., 1987.
10. А. Мельгик. Боротьба за українську державність (XVII ст.).-К.,1995.
11. Н. Михневич. История военного искусства с древнейших времен до начала XIX века. -СПб., 1896.
12. Н. Михневич. Стратегия. -СПб., І906.-Кн. 1.
13. Н. Макиавелли. О военном искусстве.-М.,1998.
14. Начальные основания фортификации, сочиненное господином профессором бароном Вольфом, а с латинского языка переведенным артиллерии капитаном Яковом Козельским.-СПб., 1765.
15. В. Овсійчук. Українське мистецтво др. пол. XVI – XVIІ ст. – К., 1985.
16. С. Павленко. Іван Мазепа.-К.,2003.
17. Г.Петришин. Карта фон-Міга як джерело з містознавства Галичини//Картографія та історія України. Збірник наукових праць.-Нью-Йорк – Львів,2000.
18. Л. Пляшко. Подорож до міста XVIII ст.-К.,1980.
19. И. Прочко. История развития артиллерии с древнейших времен до конца XIX века. -СПб.,1994.
20. В. Січинський. Чужинці про Україну.-К.,1992.
21. В. Смолій, В. Степанков. Богдан Хмельницький. Хроніка життя та діяльності.-К.,1994.
22. А. Теляковский. Фортификация.-СПб.,1839.-Ч.1.
23. А. Теляковский. Фортификация.-СПб.,1855.-Ч.2.
24. Я. Федорук. Зовнішньополітична діяльність Богдана Хмельницького і формування його політичної програми (1648 – серпень 1649 рр.).-Львів,1993.
25. Центральний державний історичний архів у м. Львові.-Ф.9.-Оп.1.-Спр.399.
26. Ф. Энгельс. Фортификация // Сочинения.-М., 1959.-Т.14.
27. R. Aftanazi. Dzieje rezydencji na dawnich kresach Rzeczypospolitej.-Wroclaw – Warszawa – Krakow, 1996.-T.7.
28. J.Czernecki. Brzeżany. Pamiątki i wspomnienia.-Łwow,1905.
29. A. Czolowski. Dawne zamki i twierdze na Rusi galickiej//Teka konserwatorska.-Łwow,1892.
30. A. Czolowski, B. Janusz. Przeszlosć i zabytki wojewodstwa Tarnopołskiego.-Tarnopoł,1926.
31. Dzieje połskie.-Krakow,1894.-T.2.
32. W.Kalinowski. Miasta połskie w XVI i I polowie XVII wieku//Kwartałnik architektury i urbanistyki.-1963.-T.8.-z.3-4.
33. T.Korzon. Dzieje wojen i wojskowosci w Połsce do konczenie epoki przedrozbiorowej. -Krakow,1912.-T.3.
34. K.Kusnierz. Zarys pozwoju przestrzennego Brzeżan w XVI i XVII wieku//Teka komisji urbanistyki i architektury.-Krakow, 1983.-T.17.
35. K.Kusnierz. Sieniawa.-Krakow, 2001.
36. X.Liske. Cudzoziemcy w Połsce.-Łwow,1862.
37. M.Maciszewski. Brzeżany w czasach Rzeczypospolitej połskiej.-Brody,1911.
38. Połskie tradycje wojskowe.-Warszawa,1990.-T.1.
39. Przewodnik naukowy i literacki.-Lwow,1876.-Rocz.4.
40. J. Wimmer. Wojsko połskie w drugiej polowie XVII wieku.-Warszawa,1965.

Новий рік 2020-й рік Заповідник розпочав із влаштування збірної виставки «ІОАН ПФІСТЕР: Львів-Бережани». Це фотосторінки з історії творчості видатного в Східній Європі скульптора поч. XVIІ ст. Але малознані нашому сучаснику.

3124«Туристично-краєзнавча бібліографія Бережанщини:
традиції, сьогодення, перспективи»
(до Міжнародного дня туризму та Всеукраїнського дня бібліотек)
організовують
Державний історико-архітектурний заповідник у м. Бережани
Міська бібліотека ім.. Богдана Лепкого

28 вересня 2018 року

О 14.30 год.

в читальному залі міської бібліотеки