На 145 років від дня народження.
...Колишній учень трьох гімназій – у Бережанах (із 1891 р.) [1, с. 734], Тернополі [2, с. 568] й у Львові, де й склав іспит зрілості у III-й гімназії, о. Дмитро Мигоцький народився 21.03.1878 р. [2, с. 568; 3, s. 313].
Знаковим для нього став 1906-й: він завершив богословську освіту в семінарії [4, с. 355], одружився з Ольгою Прухницькою [5, с. 4], був рукопокладений Митрополитом Андреєм Шептицьким [2, с. 568; 3, s. 313] і восени отримав скерування на перше душпастирське місце – сотрудником у с. Товсте біля Гримайлова на Тернопільщині. Як зазначено в Шематизмі на 1907 р. – із виповненням служби в Стриївці [3, s. 313; 6, с. 180] (щоправда, с. Стриївка лежить аж на Збаражчині, тобто досить відірване географічно – авт.) та ще й водночас – у Струсові як допоміжний сотрудник при парохові о. Теодорові Цегельському [3, s. 313; 6, с. 207; 7, с. 142].
«Львівсько-Архієпархіальні Відомості» від 20.05.1908 р. повідомили, що о. Д. Мигоцький отримав завідательство (призначення адміністратором парафії) у с. Лукавиця Нижня на Стрийщині [8, с. 63]. Утім, в історичному шематизмі о. Дм. Блажейовського служба в Лукавиці Нижній не подана [3, s. 313].
З осені того ж 1908-го молодий душпастир отримує завідательство у с. Монастирець Журавненського деканату [3, s. 313; 9, с. 140; 10, с. 129], там же – на Стрийщині.
Утім – ненадовго: через рік, 25.10.1909 р., «Львівсько-Архієпархіальні Відомості» знову подали, що о. Д. Мигоцький отримав призначення адміністратором парафії с. Лукавиця Нижня [11, с. 159]. І, вочевидь, знову у посаду не вступив: уже через місяць, 25 листопада, «Львівсько-Архієпархіальні Відомості» повідомили про призначення адміністратором парафії с. Лукавиця Нижня о. Сиденія Левицького [12, с. 172]...
Після двох – через рік і пару місяців – вочевидь, нереалізованих призначень до Лукавиці Нижньої, о. Д. Мигоцький переходить у с. Токи на Збаражчині: у Шематизмі на 1910 р. він поданий тут як сотрудник з правом управління [13, с. 261] (о. Д. Блажейовський подає, що в Токи перейшов ще до кінця 1909-го [3, s. 313]). Із 1912-го і до 1914-го – адміністратор парафії [3, s. 313; 14, с. 248; 15].
Ще до початку Першої світової війни був переведений адміністратором парафії у с. Кальне на Козівщині (тоді – Бережанський повіт і Бережанський деканат) – «Львівсько-Архієпархіальні Відомості» повідомили про це у травні 1914-го [3, s. 313; 16, с. 42].
У Кальному служив до пізньої осені 1918-го.
Із 1.11.1918 р. – дня постання у Львові ЗУНР [17, с. 775–776; 18, с. 98] – у Шибалині (з дочірною церквою в Баранівці): у 1918–1920 рр. – адміністратор, у 1920–1944 рр. – парох [19, s. 749; 20, с. 67] (повідомлення по канонічну інституцію на пароха у Шибалині «Львівсько-Архієпархіальні Відомості» подали 31.08.1920 р. [21, с. 36]).
«Ось що розповідав парох о. Дмитро Мигоцький про Шибалин: «Дня 1 листопада 1918 р. я став парохом у Шибалині. Село лежить над річкою Ценівкою, і в часі боїв за гору Лисоню в 1916 р. щезло з лиця землі. Мешканців військова влада евакувала. Із-за браку мешкання, я був примушений найняти хату для родини в Бережанах, а до Шибалина доходив пішком; Богослуження в неділі і свята відправляв під голим небом. Народ жив у землянках, провізоричних хатах. Тому, що помешкання в Бережанах було невигідне та вогке, моя дружина за власні гроші придбала матеріял на відбудову парохіяльного дому в Шибалині. Ще не вспіли як слід відбудувати, коли вже влітку польські наступаючі війська не тільки захопили Шибалин, але ще й сконфіскували з майна, що вдалося. Про конкуренцію (грошові датки на будову церковних будинків і самої церкви) на відбудову, тоді не могло бути й мови – ніхто нічого не мав. Народ збідований воєнним лихоліттям, старався сяк-так вижити з родиною, та поставити яку-небудь хатину. Коли ж згодом я перейшов жити до парохіяльного дому, почалось в селі живіше життя, зорганізовано церковні братства, а при них аматорські театральні вистави, дохід з вистав йшов на закуп матеріялів для відбудови церкви. Душею праці в селі, була моя покійна дружина. Коли вже мури церкви були під дахом, прийшов дозвіл від Митрополичого ординаріяту у Львові на продаж частини церковного поля для завершення повної відбудови» [17, с. 775–776].
Безперечно, родина Мигоцьких належала до усвідомленого й активного українства. Скажімо, 23.06.1929 р., о. Дмитро брав участь у Службі Божій на частково відбудованій могилі УСС на г. Лисоня – в присутності о. прелата Леонтія Куницького зі Львова [17, с. 255].
Того ж 1929-го в Шибалині, вочевидь, не без участі пароха, збудували читальний дім «Просвіти» [17, с. 777].
«За активну участь у суспільно-національній праці в селі в часі пацифікації 1930-го року, моїй дружині грозив арешт, від якого врятувалась виїздом», – згадував душпастир [17, с. 775–776].
...Невдовзі 90 парафіян із Шибалина й Баранівки, у переважаючій більшості – молодь 14–25 років, під керівництвом пароха взяли участь у святі «Українська Молодь – Христові», яке 6–7.05.1933 р. проводилось у Львові під егідою Митрополита Андрея Шептицького. Для порівняння: із Бережан вийшло 50 осіб, із Куропатників, Бишок і Потоку – 70 на чолі з о. Романом Берестом, із ґміни Куряни – 16 (о. Іван Брилинський), із Нараєва – 37 (о. Микола Вергун), з Лапшина – 40 (о. Іван Романчукевич), із сіл Лісники і Рай – 100 (Іван Габський, голова Товариства «Луг»), із Біща, Поручина, Стриганців, Рекшина, Поточан, Краснопущі, Пліхова й Урманя – 190 осіб [22, пос. 70].
...30.05.1936 р. шибалинський парох брав участь у відправі соборної Служби Божої на величавих поминках у Жуковi у 35-ті роковини смерті о. Сильвестра Лепкого (Марка Мурави) – разом із бережанським парохом, о.-деканом Евзевієм Бачинським, жуківським – о. Миколою П'ясецьким, лапшинським – о. Іваном Романчукевичем [23, с. 5]. Були присутні Богдан і Левко Лепкі, Франц Коковський, Ольга Маковей (з дому Кордуба) – дружина (на той час уже вдова – авт.) письменника Осипа Маковея і дочка попереднього бережанського пароха о. Теодора Кордуби, представники «Рідної Школи» із Бережан Антін Крамарчук та Микола Огнистий. Із Шибалина разом із о.-парохом Д. Мигоцьким приїхав проф. Михайло Васьків, уродженець цього села, випускник Бережанської гімназії, організатор і викладач сільськогосподарської жіночої школи в Шибалині.
До речі, серед учителів цієї школи був і о.-парох Д. Мигоцький, заняття для дівчат проводила також його дочка Неоніла [24].
...Через відстоювання українських позицій мав дочиніння з місцевою «полонією».
Вочевидь, ще до 1932 р. скарги про «зловживання» о. Д. Мигоцьким службовим становищем, а саме – ведення метричних книг українською мовою – були подані на розгляд Церковного суду [25, поз 1894].
...Восени 1936-го з подачі волосного писаря Розпендека шибалинського о.-пароха притягували до суду в Бережанах за те, що в метриках своїх парафіян вживав українську транскрипцію написання прізвищ (напр. Lozynskyj – а не Loziński, Neczaj – а не Nieczaj і т.п.). Щоправда, суд тоді увільнив священника «від вини і кари» [26, с. 4].
...У травні 1937 р. львівська газета «Діло» писала, що бережанська прокуратура знову подала на о.-пароха до того ж суду за «фальшування документів», точніше – за те, що у метрику свого сина Маркіяна, студента медицини в Пізі в Італії, вписав дату і місце його миропомазання. Справу передало прокуратурі бережанське староство, точніше, референт руху людности при старостві Клярер. Цього разу о. Д. Мигоцький «дістав 6 місяців в'язниці з припиненням кари на 2 роки і 20 зол. коштів» (вочевидь, мова йде про умовний термін з іспитовим відстроченням і штраф – авт.) й подавав апеляцію [26, с. 4].
А восени того ж 1937-го, думається, саме за поданням о.-пароха, Митрополичою Консисторією були відзначені похвальними грамотами парафіяни Василь Бабухівський, Марія Березіцька Волошин, Василь Васьків, Іван Івашків, Яків Карпишин із Шибалина [27, с. 190], а також – Іван й Андрій Стефаніви та Петро Швець із Баранівки [27, с. 192].
...Отець-парох Дмитро Мигоцький «помагав відбудувати не лише духовне життя своїх парафіян, але теж відбудовував матеріяльно парафію» [5, с. 4].
«Оцю тиху, але повну самопосвяти працю вміли оцінити парафіяни села Шибалин та Баранівки, що найкраще було видно, коли прийшли в 1939 році большевики та стали переслідувати наших священників. Тоді то всі вірні помагали свойому душпастиреві, чим могли. За німецької окупації о. Мигоцький старався хоронити своїх парафіян перед всякими тягарами, що їх накладала німецька окупаційна влада. Другий прихід большевиків змусив о. Мигоцького залишити рідні землі та податись на Захід» [5, с. 4].
...Із 1946-гоперебував у Мюнхені, 1949-го переїхав із родиною до США, де, попри поважний вік, допомагав священникам у Нью-Йорку – Брукліні й Озон Парку. Там же ж і вийшов на пенсію [2, с. 568; 3, s. 313].
У 1963 р., щойно вибравшись із заслання до Риму, Кир Йосиф Сліпий, який з пієтизмом згадував о. Д. Мигоцького ще з тих часів, коли той був сотрудником у Струсові, а Владика – уродженець с. Заздрість, що входило до струсівської парафії, – гімназійним учнем, іменував о. Дмитра почесним крилошанином Митрополичої Консисторії. Більше того: коли з віком панотцю стало тяжче виходити на вулицю, Владика дав йому окремий дозвіл облаштувати вдома приватну капличку для молитов і відправ Святої Літургії [5, с. 4].
21.03.1968 р. о. Д. Мигоцький ще відзначив своє 90-річчя [28, с. 7], а через два місяці родина – дочки Неоніла, Зеновія, Лідія і син Маркіян, а також онуки і правнуки – сповістили через газету «Свобода», що 22.05.1968 р. по важкій недузі на 91-му році життя у Нью-Йорку упокоївся в Бозі їх батько, дідусь і прадідусь о. Дмитро Мигоцький, довголітній парох Шибалина коло Бережан, почесний крилошанин Львівської Митрополичої Консисторії [2, с. 568; 3, s. 313; 28, с. 7]. Поховання відбулося на цвинтарі св. Раймонда у Бронксі [28, с. 7]...
Епілог. Родина
Дочка Неоніла
...Відомо, що у 1927 р. дочка о. Дмитра Мигоцького Неоніла, абсольвент гімназії, мала місію до навчання релігії в школах Шибалина і Баранівки [29, с. 12]. Була замужем за адвокатом Іваном Тершаковцем [17, с. 780]. Як згадувалося, проводила заняття в сільськогосподарській жіночій школі в Шибалині.
Родина емігрувала на Захід, зрештою – до США. Адвокат Іван Тершаковець входив до Товариського суду при центральному Комітеті «Бережанська Земля» [30, с. 3].
Зять о.-пароха Д. Мигоцького був близьким родичем посла до Галицького, а у 1928–1939 рр. – до Варшавського сейму від УНДО, першого в'язня більшовицького режиму (арештований 25.09.1939 р., провів 16 років у таборах на Колимі) Григорія Тершаковця та його сина – крайового провідника ОУН Львівського краю (1946–1948), командира воєнної округи «Буг», що загинув 35-річним 4.11.1948 р. у бою під час спецоперації МГБ, Зиновія Тершаковця-«Федора».
Його родичами також були герой Лисоні, згодом – командир сотні скорострілів Січових Стрільців київської формації Федір Черник (племінник Григорія Тершаковця) та один із засновників Української Гельсінської спілки, дисидент-шістдесятник і політв'язень Іван Гель, який у 1987-му створив і очолив Комітет захисту Української Греко-Католицької Церкви – для боротьби за вихід УГКЦ із катакомб [31, ст. 8–9;32;33]...
Дочка Зеновія
...Дочка о. Дмитра Мигоцького Зеновія була замужем за д-ром Остапом Бараном, уродженцем с. Рай, колишнім бережанським гімназистом, згодом – випускником Ягелонського університету у Кракові, доктором медицини.
Після повернення родини до Бережан у 1940-му О. Баран відбув арешт НКВД, за нацистської окупації допомагав упівцям, а 1944-го, як і тесть, і родини швагрів, емігрував на Захід, зокрема, у 1949 р. – до США [34; 35; 36, с. 1]. До речі, саме в них, у родині дочки Зеновії та О. Барана, у США мешкав о. Д. Мигоцький [5, с. 4].
Д-р Остап Баран не лише був одним із засновників Українського лікарського товариства Америки, але й науковцем – розробив власний метод епідуральної анестезії й винайшов для цього спеціальну голку (1951), а ще – метод насвітлювання серця радаровими променями при інфаркті.
А 29.05.1990 р. помер на 83-му році життя, про що американська україномовна газета «Свобода» сповістила на першій сторінці [34; 35; 36, с. 1]. Зеновія пережила чоловіка майже на 15 літ – відійшла у Вічність 1.05.2005 р. [37, с. 29]...
Зауважмо: саме Остап Баран вніс у родину о. Д. Мигоцького медицину як фах – згодом лікарями також стали інший зять Адам Якимів, син Маркіян, племінник Лонгин. Утім, про них – пізніше...
Дочка Лідія
...Дочка Лідія у 1931 р. склала іспит зрілості в гуманістичній дівочій гімназії «Рідної Школи» у Львові [38, с. 5]. Згодом вийшла заміж за учасника популярного на початку 1930-х у Львові джазового квартету «Ябцьо-джаз» бережанця Адама Якиміва (до речі, у «Ябцьо-джазі» разом із братами Якимівими – Адамом і Романом – грав молодий Анатолій Кос-Анатольський, згодом – відомий композитор, професор Львівської консерваторії).
Колишній бережанський гімназист, який у листопаді 1928-го відбув арешти польської поліції за участь в акції, приуроченій десятиріччю Листопадового Чину (відпустили лише після втручання адвоката Володимира Бемка), Адам Якимів організував у Бережанах квартет із трьох скрипок та фортепіано, що грав не лише вальси і марші, але й увертюри Моцарта. Утім, окрім захоплення музикою, був хорошим футболістом – грав за бережанську «Лисоню». Тож невдовзі після успіху з «Ябцьо-джазом» закінчив факультет фізичного виховання Краківського університету, працював учителем руханки в Бережанах.
А 1943-го різко змінює долю – вступає на факультет медицини Львівського університету, наприкінці березня 1944 р. зголошується до Дивізії «Галичина», зрештою – потрапляє на еміграцію, виїжджає до США.
Працював лікарем. Адам і Лідія Якиміви жертвували на потреби Українського Конгресового Комітету Америки, на друк першого тому книги «Бережанська Земля». Адам Якимів був одним із фундаторів першої катедри українознавства у США [39; 40, с. 124–128]....
До речі, коли 1957-го у Бережанах було відновлено хор «Боян», першим його диригентом став наймолодший із трьох братів Якимівих – Євстахій [41, с. 579].
Син Маркіян
...Уже згадуваний син о. Дмитра Мигоцького Маркіян розпочав медичні студії не у Львові, де він, колишній бережанський гімназист, закінчив Академічну гімназію, а в Пізі в Італії – у Львівському університеті «відкинули зголошення студентів-українців, які здали матуру з відзначенням», серед них – і Маркіяна Мигоцького [42, с. 2].
У 1937–1939 рр. навчався в університеті м. Познань (Польща), але, щоправда, у серпні 1943-го таки одержав лікарський диплом у Львові і того ж року виїхав до рідних Бережан – на однорічну практику в окружній лікарні.
Потім – еміграція, табір Ді-Пі у Баварії, виїзд до США у 1949-му – разом із дружиною, уродженкою Бережан Янкою (з дому Моравською).
Зрештою став шефом відділу ларингології у великому шпиталі Сейнт Мері в Пассейку, Н. Дж. «Його ім'я, як практика і хірурга у тій ділянці, стало добре відоме серед українців Нью-Джерсі й Нью-Йорку» [43, с. 4].
Д-р медицини, член Українського Інституту Америки та багатьох Інших українських та американських організацій Маркіян Мигоцький помер від удару серця вночі з 25-го на 26-е грудня 1981 року – на 65-му році життя [43, с. 4; 44, с. 7]. Як і швагро Адам Якимів, похований на українському цвинтарі в Бавнд Бруку, Н. Дж. [41, с. 128; 44, с. 7]...
Бережанські Мігоцькі
...До речі, відомий на Бережанщині у 1930-х – 1970-х лікар, із 1935-го – диригент хору «Боян» у Бережанах, у 1950–1957 рр. – в'язень сталінських таборів Лонгин Мігоцький [45, с. 398], попри відмінність у написанні прізвищ, був племінником о. Дмитра Мигоцького, а, відповідно, його син – художник, голова Бережанської міської ради 1990–1994 рр., згодом – старший викладач ВП НУБіП України «Бережанський агротехнічний інститут», заслужений працівник культури України Зеновій Мігоцький – внучатим племінником...
Джерела та література
1. Бережанська гімназія. Сторінки історії. Ювілейна книга. / Упорядник і відповід. ред. Надія Волинець. – Тернопіль: Джура, 2007.
2. Ювілейна книга Української гімназії в Тернополі. 1898–1998. До сторіччя заснування. / За редакцією Степана Яреми. – Тернопіль–Львів: Наукове товариство ім. Т.Шевченка, Львівське крайове товариство «Рідна Школа», 1998.
3. Дмитро Блажейовський. Історичний шематизм Львівської Архієпархії (1832–1944). Том II. Духовенство і Релігійні Згромадження. / Національний Університет Київська-Могилянська Академія, Український Католицький Університет Св. Климента Папи у Львові. – Київ: Видавничий Дім «КМ Академія», 2004.
4. Шематизм всего клира греко-католическої Митрополитальної Архидієцезії Львовской на рок 1906. URL: https://dlibra.kul.pl/dlibra/publication/16348/edition/14709.
5. Свобода. 1968. №102. 31.05. URL: https://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1968/Svoboda-1968-102.pdf.
6. Шематизм всего клира греко-католицької митрополичої архієпархії Львовської на рік 1907. URL: https://dlibra.kul.pl/dlibra/publication/16349/edition/14718/content.
7. Львовсько-Архієпархіальні Відомості. 1906. ч.XII. 20.11. URL: https://sheptytsky.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/1906-1_compressed.pdf.
8. Львовсько-Архієпархіальні Відомості. 1908. ч.V. 20.05. URL: https://sheptytsky.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/1908-1_compressed.pdf.
9. Шематизм всего клира греко-католицкой Митрополичой Архієпархії Львовской на рок 1909. URL: https://dlibra.kul.pl/dlibra/publication/16350/edition/14722/content.
10. Львівсько-Архієпархіальні Відомості. 1908. ч.XIII. 16.12. URL: https://sheptytsky.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/1908-1_compressed.pdf.
11. Львівсько-Архієпархіальні Відомості. 1909. ч.IX. 25.10. URL: https://sheptytsky.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/1909-1_compressed.pdf.
12. Львівсько-Архієпархіальні Відомості. 1909. ч.XI. 25.11. URL: https://sheptytsky.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/1909-1_compressed.pdf.
13. Шематизм всего клира греко-католицької митрополичої архієпархії Львовської на рік 1910. URL: https://dlibra.kul.pl/dlibra/publication/16351/edition/14735/content.
14. Шематизм греко-католицкой митрополичой архієпархії Львовской на рок 1914. URL: https://dlibra.kul.pl/dlibra/publication/16354/edition/14714/content.
15. Церква Воздвиження Чесного Хреста Господнього (Токи). URL: https://www.wiki-data.uk-ua.nina.az/%D0%A6%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B0_%D0%92%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%A7%D0%B5%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%A5%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B0_%D0%93%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE_(%D0%A2%D0%BE%D0%BA%D0%B8).html.
16. Львівсько-Архієпархіальні Відомості. 1914. ч.V. 22.05. URL: https://sheptytsky.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/1914_compressed.pdf.
17. Бережанська Земля. Історично-мемуарний збірник. / Комітет «Видавництва Бережани». – Нью-Йорк–Париж–Сідней–Торонто, 1970.
18. Львівсько-Архієпархіальні Відомості. 1918. ч.V. 31.08. URL: https://sheptytsky.com.ua/wpcontent/uploads/2020/11/1918_compressed.pdf.
19. Дмитро Блажейовський. Історичний шематизм Львівської Архієпархії (1832–1944). Том I. Адміністрація і Парохії. / Національний Університет Києво-Могилянська Академія, Український Католицький Університет. – Київ: Видавничий Дім «КМ Академія», 2004.
20. Тернопільсько-Зборівська архиєпархія УГКЦ. Парафії, монастирі, храми. Шематизм. – Тернопіль: ТОВ «Новий колір», 2014.
21. Львівсько-Архієпархіальні Відомості. 1920. ч.3. 31.08. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Lvivski_arkhieparkhiialni_vidomosty/1920_rik.pdf?.
22. Олег Беген. Ще раз про свято «Українська Молодь Христові». URL:
http://www.laityugcc.org.ua/istorija-mirjanskix-ruxiv/articles/sche-raz-pro-svjato-ukrajinska-molod-xristovi.html.
23. Діло. 1936. №202. 9.09. URL: https://libraria.ua/issues/192/20384/.
24. Богдан Луговий. До історії сільськогосподарської освіти на Бережанщині у міжвоєнний період. URL: http://dsp.bati.nubip.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/404/Lygovi_tesy.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
25. ЦДІА України, Львів. Греко-католицька Митрополича Консисторія. 1806–1945 рр. Фонд №201, опис №2а. Церковний суд. поз. 1894. URL: https://tsdial.archives.gov.ua/pdf/F.%20201%20op.%202%20a.pdf.
26. Діло. 1937. №97. 7.05. URL: https://libraria.ua/issues/192/20926/.
27. Львівські Архієпархіальні Відомості. 1937. ч.11. URL: https://sheptytsky.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/1937-1_compressed.pdf.
28. Свобода. 1968. №98. 24.05. URL: https://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1968/Svoboda-1968-098.pdf.
29. Львівсько-Архієпархіальні Відомості. 1928. ч.III. 1.07. URL: https://sheptytsky.com.ua/wp-content/uploads/2020/11/1927-1928-1929-1930-1_compressed_compressed.pdf.
30. Свобода. 1973. ч.189. 12.10. URL: http://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1973/Svoboda-1973-189.pdf.
31. Володимир Мороз. Зиновій Тершаковець-«Федір». / Літопис УПА, серія «Події і люди», кн.12. – Торонто–Львів: видавництво «Літопис УПА», 2011. URL: https://litopysupa.com/wp-content/uploads/2019/02/Seriia_Podii_i_liudy_Knyha_12_Zynovii_Tershakovets_Fedir.pdf.
32. Ірина Єзерська. Іван Гель – спадкоємець ідеї українського визвольного руху та збереження національної пам'яті. URL: https://revolution.allbest.ru/history/01148975_0.html.
33. Гель Іван Андрійович. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B5%D0%BB%D1%8C_%D0%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD_%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D1%96%D0%B9%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87.
34. Баран Остап. URL: https://www.wiki-data.uk-ua.nina.az/%D0%91%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BD_%D0%9E%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BF.html.
35. Баран Остап / П.Пундій, Я.В.Ганіткевич. // Енциклопедія Сучасної України. / Редкол.: І.М.Дзюба, А.І.Жуковський, М.Г.Железняк [та ін.]; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2016. URL: https://esu.com.ua/article-40370.
36. Свобода. 1990. №102. 31.05. URL: https://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1990/Svoboda-1990-102.pdf.
37. Свобода. 2005. №26. 1.07. URL: https://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/2005/Svoboda-2005-26.pdf.
38. Діло. 1931. №134. 19.06. URL: https://libraria.ua/issues/192/22775/?PageNumber=5&ArticleId=839770&Search=%D0%BC%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%20%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%88%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C.
39. Ігор Осташ. Бонді, або Повернення Богдана Весоловського. – Львів: Дуліби, 2013.
40. Ігор Мельник. Пов'язані з Бережанами. Нариси до портретів на фоні епохи. Книга четверта бібліотечки «Бережанського віча». – Тернопіль: Джура, 2020.
41. Володимир Парацій. Хормейстер Якимів Євстахій. / Бережанська гімназія. Сторінки історії. Ювілейна книга. / Упорядник і відповід. ред. Надія Волинець. – Тернопіль: Джура, 2007.
42. Дмитро Великанович, посол. Нема місця! // Діло. 1936. №224. 6.10. URL: https://libraria.ua/issues/192?StartDate=1936-10-06.
43. І.Чолган. Св.п. д-р Маркіян Мігоцький. // Свобода. 1983. №48 15.03. https://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1983/Svoboda-1983-048.pdf.
44. Свобода. 1981. №245. 29.12. URL: https://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1981/Svoboda-1981-245.pdf.
45. Б.Пиндус. Мігоцький Лонгин Іванович [Текст]. / Б. Пиндус // Тернопільський енциклопедичний словник: у 4 т. / редкол.: Г.Яворський та ін. – Тернопіль, 2009. – Т.4 : А–Я (додатковий).
Ігор Мельник,
заступник завідувача науково-дослідного
та музейно-просвітницького відділу,
Державний історико-архітектурний заповідник у м. Бережани.